Zdrowie

Jakie zioła najlepiej stosować na uspokojenie?

W naszych czasach, kiedy stres towarzyszy nam w zasadzie każdego dnia, szczególnie bardzo trzeba dbać o swoje zdrowie psychicznie oraz o swoje skołatane nerwy. Nierzadko nie jesteśmy w stanie nawet zasnąć bez odpowiednich lekarstw czy suplementów diety – ich jednak nie trzeba stosować, jeśli tylko sięgnie się po odpowiednie, naturalne środki, dostępne każdemu.

Najlepsze dla dorosłych

W przypadku osób dorosłych najlepiej sprawdzą się napary z takich roślin, jak lipa, działająca równocześnie rozgrzewająco, ale również zmniejszająca napięcie nerwowe oraz stres; lawenda, która odpręża za pomocą zawartych w sobie olejków eterycznych, ale również dziurawiec zwyczajny, będący jednocześnie naturalnym antydepresantem, a także korzeń żeń-szenia, usuwający stres oraz zmęczenie.

Najlepsze dla dzieci

Również bardzo często to nasze pociechy mają problemy z zasypianiem czy są poddenerwowane na przykład klasówkami w szkole. Im również można podać naturalne środki, łagodzące skutecznie te nieprzyjemne stany. Wśród najlepszych należy wymienić zdecydowanie melisę, ale też rumianek i miętę. Podawanie dzieciom tych ziół nie tylko je wycisza, uspokaja i pomaga znaleźć odpoczynek na przykład podczas choroby, ale również działają rozkurczowo, dlatego podawane są najmłodszym, kiedy tym przydarzy się męcząca kolka. Stosowanie ziół warto wesprzeć dodatkowymi kuracjami, na przykład muzykoterapią, również uważaną za znakomitą w leczeniu różnych przypadłości u dzieci.

Czytanie gazet, książek, czasopism

Czytanie uspokaja i spowalnia bicie serca. Wystarczy 6 minut czytania, żeby zredukować uczucie stresu aż o 60%! Co ciekawe, czytanie książek redukuje stres: o 68% bardziej od słuchania muzyki, o 300% bardziej od wyjścia na spacer i aż o 600% bardziej od grania w gry komputerowe.

Podczas czytania powieści mamy mnóstwo rzeczy do zapamiętania – imiona bohaterów, ich charaktery, motywacje, historie, związki z innymi postaciami, miejsca, wątki fabularne, szczegóły… Tymczasem w mózgu tworzą się nowe synapsy, a te istniejące się wzmacniają. Dzięki czytaniu nasza pamięć pozostaje w dobrej kondycji.

Postaci fikcyjne mogą stanowić takie samo źródło inspiracji co spotkanie z żywym człowiekiem. Inspirować może wszystko – aktywności, którym się oddają, miejsca, które odwiedzają, decyzje, które podejmują…

Mając przed oczami tylko literki, sami musimy wizualizować sobie to, co dzieje się w książce – nieczęsto są to nawet rzeczy, których nie możemy zobaczyć w świecie rzeczywistym! Czytanie, stymulując prawą półkulę mózgu, rozwija naszą wyobraźnię.

Czytanie powieści wymaga od nas skupienia uwagi przez dłuższy czas, co zdecydowanie poprawia naszą zdolność do koncentracji.

Im więcej czytamy, tym większy mamy kontakt z różnorodnym, a nawet zupełnie nowym dla nas słownictwem. Taki kontakt samoistnie poszerza nasz własny zasób słów.

Warto czytać książki, żeby utrzymać swój mózg w dobrej formie. Mole książkowe mają 2,5 raza mniejszą szansę na rozwój Alzheimera, czytanie spowalnia także starczą demencję. 

Czytanie różnych książek na te same tematy pozwala nam poznać i porównać różne punkty widzenia, spojrzeć na rzeczy z różnej perspektywy, a w rezultacie rozwinąć nasz własny światopogląd.

Warto czytać, żeby rozwijać własną empatię. Zaangażowanie w fikcję literacką pozwala nam na postawienie się na miejscu drugiego człowieka i zrozumienie go.

Aż 82% moli książkowych przekazuje pieniądze i dobra materialne dla organizacji charytatywnych. 3 razy częściej niż osoby nieczytające są aktywnymi członkami tych organizacji.

Książki to ogromne skarbnice wiedzy. Tutaj nie trzeba dodatkowych argumentów.

Szczególnie, jeśli czytasz np. takie kryminały od Agathy Christie. Rozwiązywanie zagadek wymaga analizowania wydarzeń, faktów, motywacji postaci, stawiania tez, weryfikowania założeń… Zdecydowanie rozwija to zdolność do krytycznego i analitycznego myślenia.

Im więcej czytasz dobrych pisarzy, tym lepiej możesz rozwijać własny styl. Nie wspominając o tym, że częsty kontakt z tekstem pisanym uczy poprawności gramatycznej czy ortograficznej.

Stworzenie wieczornego rytuału z książką daje naszemu ciału sygnał, że pora się zrelaksować i przygotować do snu.

Czytanie pozwala nam postawić się w różnych sytuacjach, w których na co dzień do tej pory się nie znaleźliśmy. Otwiera nas na nowe doświadczenia i rozszerza horyzonty, kształtując nas samych.

Similar Posts

2 thoughts on “Jakie zioła najlepiej stosować na uspokojenie?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.